נאמנות.

ברור לכל שאשה שלא עשית ברית נישואין עמה לא מחויבת להיות נאמנה לך.  אתה לא האיש שלה והיא לא מחוייבת לתשוקה אליך בלבד ככתוב- ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך. באין ברית כתורת ישראל לא קיימת האפשרות להפרת ברית. אני טוענת שאם אתה ואשתך התחתנתם על פי תורת ישראל ובאמצע הדרך החלטתם לנהל נישואין פתוחים בו אתה מתיר את אשתך לכל אדם, אתה ואשתך הפרתם את השבועה שנשבעתם על פי תורת ישראל. אתם חייבים להתגרש תחילה ואחר כך לחיות על פי הברית החדשה בינכם כדי לא להפר שבועה. ברור לכל שאם אתה לא מתחתן על פי תורת ישראל או שאתה ואשתך הפרתם שאת שבועת הנישואין על פי תורת ישראל, הבית שהקמתם אינו בית יהודי.השאלה הנשאלת היא, מה קורה שאשה נמכרת ללא ידיעתה, האם היא מחויבת לברית שהיא אינה יודעת שמישהו חתם אותה ללא ידיעתה. לא קראתי על ברית מסוג זה בתורה. אני אבדוק את הענין. אך אם אין מקרה של ברית מסוג זה אז ברור שלברית מסוג זה, אין ערך. והמוכר שמכר, לא מכר. שאחי יוסף מכרו אותו, הוא ידע. לאחר המכירה הוא היה אצל עבד אצל הישמעאלים שמכרו אותו למצרים שם באה ברזל נפשו.

חשוב לזכור שגם במקרה דינה וגם במקרה רבקה ניהלו את המשא ומתן כמו שאומרים עם אחי דינה ואחי ודוד רבקה, אך בשני המקרים האב היה נוכח.  העובדה שהם השתתפו במשא ומתן לא מלמדת שיש לאחים ולדודים יש היתר לחתן  בת אח או אחות או קיימות של משילות למכור בת אח או אחות לשפחה או אמה. ובמקרה רבקה גם קראו לנערה לשאול פיה.

אני חושבת שיש גם הגיון בדבר, לא הגיוני שדוד ימכור או ימסור בת אח ללא ידיעת האח וללא אישור האח. ככה יום אחד בבוקר הוא פוגש אדם שנותן לו כסף ומוכר את בת אחיו ללא ידיעת אחיו.

אדם שקנה שפחה אם מאס בה הוא חייב לפדות אותה ואז היא כבר לא שפחה, ואסור לו למכור אותה לעם נוכרי כמו שמכרו את יוסף לישמעאלים.

וְכִי-יִמְכֹּר אִישׁ אֶת-בִּתּוֹ, לְאָמָה–לֹא תֵצֵא, כְּצֵאת הָעֲבָדִים.  אִם-רָעָה בְּעֵינֵי אֲדֹנֶיהָ, אֲשֶׁר-לא (לוֹ) יְעָדָהּ–וְהֶפְדָּהּ:  לְעַם נָכְרִי לֹא-יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ, בְּבִגְדוֹ-בָהּ. וְאִם-לִבְנוֹ, יִיעָדֶנָּה–כְּמִשְׁפַּט הַבָּנוֹת, יַעֲשֶׂה-לָּהּ. שמות.

כְּמִשְׁפַּט הַבָּנוֹת

אפשר ללמוד שיש משפט בנות ויש משפט בנים, ברור שלא כמו אחי יוסף שכפי שידוע מקין והבל שהאח הגדול מושל באח הקטן ומשכך משילות זו נתנה לאחי יוסף, את ההיתר למכור אותו. לא כך עם בנות. רק לאב יש היתר למסור את בתו.

פרשת חיי שרה- תולדות- לימודים בחודש השני בשנת השבעים לקוממיות העם היהודי בארץ ישראל.